Naujienos

Atgal

2004–2017 m. festivalis

2017-07-01

Tarptautinis Chaimo Frenkelio vilos vasaros festivalis – vienas iš pagrindinių Šiaulių „Aušros“ muziejaus renginių. Profesionalumas, tęstinumas ir įvairovė – pagrindinės kultūrine tradicija tapusio, vienintelio Šiauliuose profesionaliojo meno festivalio savybės. Festivalis kasmet atsinaujina ir kinta, atsiliepdamas į visuomenės poreikius, pasiūlydamas naujus kultūrinius potyrius, kartu išlikdamas solidaus turinio.

„Aušros“ muziejus yra vienintelis muziejus Lietuvoje, kuris organizuoja festivalį, įvairiapusiškai atskleidžiantį profesionalųjį meną (muziką, šokį, literatūrą, vaidybą ir pan.). Festivalyje pristatomi aukštos kokybės projektai ir skirtingos meno raiškos formos, padeda suvokti, kas yra kultūros paveldo objektas, tradicijos ir sociokultūrinės vertybės, tenkina ypatingų interesų publikos poreikius, aktyvina turizmą, skatina kultūros darbuotojų ir verslininkų bendradarbiavimą. Festivalio renginiuose pasirodantys atlikėjai – savo sričių profesionalai, užsienio šalių ir Lietuvos elitinės kultūros ambasadoriai.

2004 m. įvyko I Chaimo Frenkelio vilos vasasaros festivalis. Tai buvo Šiaulių kamerinio orkestro 4 koncertų ciklas. Po metų festivalis jau tapo tarptautinis. Tuometiniai jo rengėjai buvo Šiaulių miesto savivaldybė, Šiaulių miesto kamerinis orkestras, Šiaulių „Aušros“ muziejus, festivalio meno vadovas – Borisas Traubas. Kasmet festivalis ėmė sulaukti vis daugiau gerbėjų ir išaugo į vieną iš svarbiausių miesto muzikinių vasaros renginių.

Nuo 2011 m. Šiaulių „Aušros“ muziejus tapo vienintele institucija, atsakinga už Tarptautinio Chaimo Frenkelio vilos vasaros festivalio organizavimą. Taip atsirado išskirtinė galimybė muziejui išnaudoti dar vieną kultūrinės veiklos nišą – profesionalių muzikinių renginių organizavimą. Buvo išsikeltas tikslas – kiekvienais metais kviesti į Šiaulius ir pristatyti klausytojams garsius, kūrybingus atlikėjus, kolektyvus. Festivalio įgyvendinimui gautas finansavimas iš Lietuvos Respublikos kultūros rėmimo fondo ir finansinis palaikymas iš Šiaulių miesto savivaldybės. Šie finansavimo šaltiniai tapo pagrindu, kasmet įgyvendinant festivalį.

2011 m. festivalio meno vadovu tapo Lietuvos nacionalinės premijos laureatas Robertas Šervenikas – iniciatyvus, produktyvus ir autoritetingas dirigentas, ypač vertinamas už aktyvią ir įvairialypę kūrybinę raišką. Su šiuo meno vadovu „Aušros“ muziejus sėkmingai bendradarbiauja iki šiol.

Džiugu, kad pirmą kartą „Aušros“ muziejaus savarankiškai organizuotas festivalis pateisino šiauliečių lūkesčius ir paįvairino vasarą 5 kokybiškais muzikiniais renginiais, pristačiusiais profesionaliąją muziką įvairiausio amžiaus, profesijų, išsilavinimo, muzikinio skonio klausytojams. Nuo pirmojo iki paskutiniojo koncerto džiuginusi kokybiška klasikinė muzika, atliekama profesionalių mūsų šalies atlikėjų bei svečių iš užsienio, sulaukė atgarsio klausytojų širdyse. Festivalio koncertuose jų apsilankė daugiau kaip 700. Atsižvelgus į tai, kad Chaimo Frenkelio vilos koncertinėse erdvėse, nors ir geros akustikos, telpa tik iki 150 klausytojų – tai nemažas skaičius. Gausiausiai publika rinkosi į Lietuvos kamerinio orkestro (dirigentas Donatas Katkus) koncertą, pirmą kartą vykusį rekonstruotame Chaimo Frenkelio vilos parke po atviru dangumi.

2012 m. parke jau vyko net 4 iš 8 festivalio koncertų. Atsiradus galimybei priimti gerokai daugiau klausytojų (iki 700 sėdimų vietų), festivalio lankytojų skaičius žymiai išaugo. 2011 m. festivalyje apsilankė keik daugiau nei 700 muzikos gerbėjų, o po metų – jau per 2000. Padidėjęs lankomumas ir populiarumas lėmė ir didesnį rėmėjų palaikymą: išaugo jų finansinė parama festivaliui, užsimezgė glaudesni bendradarbiavimo ryšiai, kurie padėjo pamatą nuolatinei mecenatystei. „Aušros“ muziejus yra itin dėkingas ilgalaikiams festivalio rėmėjams ir draugams: UAB „Sabalin“, UAB „Televizijos ir ryšio sistemos“, AB spaustuvei „Titnagas“, gėlių ir dovanų salonui „Dabija“ ir kt.

2013-aisiais, Šiaulių „Aušros“ muziejui minint 90 metų sukaktį, kultūros paminklo – Chaimo Frenkelio vilos ir parko – erdvėse įvyko jubiliejinis X tarptautinis Chaimo Frenkelio vilos vasaros festivalis. Ryškūs, drąsūs ir netradiciniai žingsniai buvo numatyti organizuojant renginius. Iki šiol festivalio programa apėmė tik muzikos sritį, tačiau 9 metų patirtis leido išplėsti festivalio koncepciją ir įtraukti kitas meno šakas, tokias kaip teatras, literatūra, šokis, šiuolaikinis menas ir pan. Per festivalio atidarymą, vykusį liepos 6-ąją – Valstybės ( Lietuvos karaliaus Mindaugo karūnavimo) dieną, lankytojai išvydo išskirtinę antikvarinių automobilių parodą „Automobiliai nuo Chaimo Frenkelio iki Elvis Presley'io laikų“, o per visą festivalį liepos–rugpjūčio mėn. vilos parke veikė skulptoriaus Algimanto Šlapiko (Kaunas) koroduoto metalo ir granito skulptūrų paroda. Nuo jubiliejinio festivalio, jau 5 metai iš eilės, laikomasi tradicijos vasaros festivalio renginius pradėti liepos 6-ąją. Lietuvos karaliaus Mindaugo karūnavimo dienos proga šiauliečiams ir miesto svečiams dovanojamas nemokamas koncertas.

X tarptautinis Chaimo Frenkelio vilos vasaros festivalis išsiskyrė tuo, kad sujungė tradiciją ir modernumą, pateikė menų sintezę. Festivalio atidarymo koncerte sakmbėjo išskirtiniai lietuvių autorių Jeroslavo Cechanovičiaus, Skirmanto Sasnausko, Vitos Rusaitytės kūriniai bigbendui ir simfoniniam džiazo orkestrui. Kituose festivalio renginiuose dėmesys buvo skirtas kitoms meno raiškos formoms, idėjoms, prasmėms ir problemoms, naujovėms, žaismei. Susikūręs naujas „Knygos teatras“ žiūrovams pristatė spektaklį pagal Vinco Mykolaičio-Putino romano „Altorių šešėly“ III dalį, smuikininko Aido Strimaičio ir pianistės Eglės Kasteckaitės duetas atliko prancūzų kompozitorių kūrinius, meilės valso ritmu kvietė suktis Judita Leitaitė ir Deividas Staponkus su Lietuvos kariuomenės orkestru, gražiausių prancūziškų dainų kolekciją pristatė „Chris Reubens Ensamble“, o svečių iš Ispanijos – „Carlos Pinna & Group“ – jausmingas pasirodymas nukėlė į flamenko muzikos ir šokio tėvynę Ispaniją. Trisdešimties metų jubiliejų švenčiantis Kauno šokio teatras „Aura“ pristatė jausmingą šokio spektaklį apie 1863 m. sukilimo įvykius Lietuvoje. Pirmą rudens dieną ištikimieji klausytojai kartu su ansamblio „Giunter Percussion“ mušamųjų instrumentų meistras Pavelu Giunteriu, Tomu Kulikausku, Sigitu Gailiumi, Viktoru Mogilo-Žano, Robertu Vilčinsku trankiai palydėjo vasarą ir besibaigiantį festivalį.

Pakitusi festivalio koncepcija ir pobūdis praplėtė klausytojų ir žiūrovų būrį, leido įgyvendinti muziejaus viziją ir dar sklandžiau atlikti vieną iš muziejaus funkcijų – populiarinti kultūros paveldą ir muziejinę veiklą.

XI tarptautiniame Chaimo Frenkelio vilos vasaros festivalyje ir toliau tęsta misija derinti klasikinės, populiariosios ir moderniosios muzikos koncertus, šokio ir literatūrinius spektaklius, kitas meno formas. Pristatyti išskirtiniai šiuolaikiniai scenos meno pasirodymai: Gyčio Ivanausko teatro įmantrios tango kombinacijos šokio spektaklyje „Tango salon“, elegantiški, jautrūs ir netikėti režisierės, aktorės Birutės Mar ir „Knygos teatro“ literatūriniai spektakliai“.

Koncertuose festivalio gerbėjų laukė įsimintina muzikinė kelionė po klasikos ir džiazo pasaulį, ekstremalūs muzikiniai nuotykiai rauge su grupe „Kuom tara“ (Prancūzija–Alžyras) ir išskirtinis uždarymo pasirodymas „Gyvenimo scenoje – širdis Afrikoje“ su garsiuoju šiauliečiu Martynu Levickiu (akordeonas) priešaky.

Per Festivalį Chaimo Frenkelio viloje buvo pristatyta ir paroda „Europos miestai XVIII–XIX a. graviūrose“ iš Šiaulių „Aušros“ muziejaus rinkinių. Buvo galima išvysti išskirtinius ir vertingiausius grafikos kūrinius, dauguma jų eksponuoti pirmą kartą.

2015-ųjų vasarą „Aušros“ muziejus šiauliečiams ir miesto svečiams skirtame nemokamame festivalio atidarymo koncerte pristatė romantinę ir moderniąją lietuvių kūrėjų muziką. Pasirodė Šiaulių kamerinis orkestras (meno vadovas Jonas Janulevičius), valstybinis Šiaulių kamerinis choras „Polifonija“ (meno vadovas Tomas Ambrozaitis), Rūta Lipinaitytė (smuikas), Laimis Vilkončius (vokalas, fortepijonas), Vytautas Giedraitis (klarnetas), dirigavo Robertas Šervenikas.

 Festivalio programoje netrūko scenos meno pasirodymų. Lankytojai išvydo „Lino lėlių“ teatro spektaklį visai šeimai „Lietuviška pasaka apie tris seseris“, režisierės ir aktorės Birutės Mar žodžio ir muzikos improvizaciją „Tylos sodai“, Rolando Kazlo (inscenizacijos autorius, režisierius ir aktorius) drauge su instrumentiniu ansambliu atliktą teatralizuotą istoriją pagal E. T. A. Hofmano pasaką „Spragtukas ir Pelių karalius“ ir M. Musorgskio siuitą „Parodos paveikslėliai“, nuotaikingą muzikos spektaklį „Operetė kitaip“.

Koncertuose skambėjo ansamblio „Chveneburebi“ (Gruzija) atliekami tradiciniai gruzinų šokiai ir dainos, nepamirštama portugališka sielos muzika – fado (Mara pedro (vokalas) Mario Henriques‘as (portugališkoji gitara), Bruno Bras‘as (fado gitara). Arkadijus Gotesmanas (perkusija), Kęstutis Vaiginis (saksofonas) ir Dave‘as Allen‘as (gitara, JAV), susibūrę į unikalią tarptautinę džiazo grupę, pristatė improvizacijas vienos iš linksmiausių nebyliojo kino komedijų „Saugumas paskutinėje vietoje“ fone.

Be Chaimo Frenkelio vilos vasaros festivalio jau būtų sunku įsivaizduoti Šiaulių kultūrinį gyvenimą vasarą. Meno vadovas R. Šervenikas festivalio programą vadina daugiakultūrine, mat joje skamba klasikiniai, moderniosios ir populiariosios muzikos kūriniai, vyksta šiuolaikinio scenos meno pasirodymai, tradicija jau tapo spektaklis visai šeimai. Kasmet į programą įtraukiama ir kažkas naujo, netikėto, pvz., 2016 m. pirmą kartą į Šiaulius atvežtas teatralizuotas cirko iš Prancūzijos „Willy Good Wood“ spektaklis. Maloniai nustebino ir renginys visai šeimai – Panevėžio Juozo Miltinio teatro spektaklis „Katės namai“. Visi norintys jį pamatyti nė netilpo vilos salėje, tad į festivalio programą ketinama įtraukti daugiau spektaklių įvairaus amžiaus žiūrovams.

2017 m. vykęs XIV tarptautinis Chaimo Frenkelio vilos vasaros festivalis toliau tęsė lankytojų pamėgtą ir puikiai vertinamą tradiciją: programa apėmė įvairias profesionalaus meno formas, klausytojai ir žiūrovai išvydo 7 pasirodymus – teatro, muzikos, šokio ir vaizdų kompozicijas. Nebuvo pamiršti ir mažieji festivalio lankytojai – jiems parodytas Panevėžio lėlių vežimo teatro spektaklis. Festivalio lankytojų skaičius nuo keleto šimtų pirmuosiuose renginiuose, kurie vyko tik viloje, išaugo iki daugiau kaip 6 000 per paskutinį festivalį, nes pasirodymai rengiami didesnėje erdvėje – viloje ir parke.

Sėkmingą tarptautinio festivalio organizavimo patirtį sukaupęs „Aušros“ muziejus ketina ją pritaikyti ir ruošdamasis 2018 m. vyksiančiam jubiliejiniam, jau 15-ajam, festivaliui.

„Aušros“ muziejaus kolektyvas deda daug pastangų, siekdamas festivalį išlaikyti konkurencingą ir patrauklų. Turima didelių siekių rengiant festivalį ateityje. Ketinama užmegzti glaudžių ryšių, leisiančių patobulinti techninę bazę ir šiauliečiams pristatyti iki šiol festivalyje dar nematytą simfoninį orkestrą ar operą.

Jau antrą dešimtmetį „Aušros“ muziejaus organizuojamas festivalis tapo pavyzdžių, įrodančiu, kad muziejų veikla neapsiriboja vien parodomis ir ekspozicijomis, festivalis yra viena iš formų, leidžiančių pristatyti garso ir vaizdo meno vertybes, suburianti žmones gražioje vilos ir parko erdvėje.